Bananenijsjes

Deze bananenijsjes zijn makkelijk, gezond en lekker. Het is de ideale snack voor de warme zomerdagen die eraan zitten te komen. Makkelijk om in grote aantallen te maken, dus perfect voor (kinder)feestjes of als toetje bij de barbecue!

2 bananen

1/2 reep pure chocolade

1 handje cashewnoten

20 gram kokossnippers










Per banaan kun je twee ijsjes maken. Dit recept is voor vier ijsjes, maar je kunt het aanpassen naar jouw gewenste hoeveelheid. Schil de bananen en snijd ze doormidden. Steek ijsstokjes in de onderkant van de bananen en leg ze in de vriezer. Na ongeveer vier uur kun je ze eruit halen, maar ik laat ze meestal een hele nacht liggen.


Smelt de reep pure chocolade au bain-marie. Natuurlijk kun je jouw favoriete chocolade gebruiken. Ik gebruik vegan pure chocolade omdat deze gezonder is dan andere varianten. Maar je kunt natuurlijk variëren met witte- of melkchocolade. Haal de bananen uit de vriezer, houd deze bij het stokje vast en dip deze in de chocolade. Je kunt eventueel een lepeltje gebruiken om de chocolade beter te verspreiden. Leg de banaan op bakpapier en terwijl de chocolade nog niet helemaal hard is strooi je jouw favoriete topping eroverheen. Ik heb voor mijn ijsjes gesneden cashewnoten en kokossnippers gebruikt. De ijsjes zijn meteen klaar om te eten. Je kunt ze ook opnieuw invriezen voor een later moment.


Je kunt eindeloos variëren met dit recept. Combineer verschillende soorten chocolade met verschillende toppings. Hieronder deel ik een aantal van mijn favoriete toppings.

  • pinda's

  • chiazaadjes

  • goji bessen

  • pindakaas

  • granola

  • geschaafde amandelen

  • cacao nibs

  • rozijnen