Frambozenjam

Dit recept voor frambozenjam is super makkelijk en lekker. Binnen 20 minuten heb je al heerlijke verse jam. Het voordeel van deze jam is dat het geen suiker en gelatine bevat en daarom dus een stuk gezonder is dan normale jam.

150 gram frambozen

4 el chiazaad

2 el honing











Je kunt voor dit recept zowel verse als bevroren frambozen gebruiken. Doe 150 gram frambozen in een pan met een klein beetje water (ongeveer 20 ml). Zet dit op een medium hoog vuurtje en laat even koken. Nu kun je jouw favoriete zoetstof toevoegen. Zelf heb ik honing gebruikt. Je kunt agavesiroop of ahornsiroop gebruiken. Voeg dit toe naar smaak, maar ga uit van ongeveer 2 el per 150 gram fruit. Je kunt uiteraard de zoetstof ook helemaal achterwege laten.


Laat dit een paar minuten goed doorkoken totdat je ziet dat de frambozen helemaal zacht geworden zijn, stamp daarna alles fijn met een vork of stamper. Voeg als laatste de chiazaadjes toe en zet het vuur uit. Blijf wel regelmatig roeren. Laat alles tien minuten indikken totdat je de structuur hebt van jam. De chiazaadjes nemen het vocht op waardoor de jam dikker wordt.


Laat het even goed afkoelen voordat je de jam serveert. Ik heb het gegeten op een broodje met geitenkaas, maar natuurlijk is het ook perfect voor bij versgebakken croissantjes.